Det här väntade på oss när vi klev in i bildsalen idag och tänk er vilken lycka för barnen om de fick prova och använda allt material utan alltför styrda ramar från oss pedagoger.
Vår bildlärare [1]Mats Andersson började dagen med att prata om abstrakta och konkreta bilder. Abstrakt betyder att man inte ser vad bilden föreställer medan en konkret bild betyder att man ser vad bilden föreställer. Han tog upp skillnaden på statiska och dynamiska bilder och visade oss den optiska medelpunkten. All reklam, alla bilder från tidningar och tv är noga planerade in i minsta detalj, allt för att vi som tittar ska fastna för rätt saker i bilden.
Vi fick sedan en uppgift att göra enskilt vilket bestod av göra en tittruta stor som ett frimärke och sedan lägga det någonstans på en utvald bild.
Jag klippte sedan till ett vitt ritpapper som var 15 x 15 cm och använde mig av färgat papper och silkespapper och återskapade det jag såg i den lilla gluggen. Jag limmade fast de rivna pappersbitarna på pappret.
Efter jag gjort min första bild fortsatte jag att prova olika papper och olika material såsom fingerfärg, akvarell, oljepastell, grafitstift, kol, blyertspennor med mera. Det bästa var att Mats sa åt oss att helst inte göra rätt utan att pröva och blanda de olika materialen för att se vad som händer när jag till exempel använder pastell på papper som är till för akvarell. Kreativiteten flöda och fantasin var det inget fel på.
[1] Mats Andersson, Bildpedagog, Borås högskola, 25 september 2014







Inga kommentarer:
Skicka en kommentar