torsdag 25 september 2014

Bild workshop

Det här väntade på oss när vi klev in i bildsalen idag och tänk er vilken lycka för barnen om de fick prova och använda allt material utan alltför styrda ramar från oss pedagoger.
 


 Vår bildlärare [1]Mats Andersson började dagen med att prata om abstrakta och konkreta bilder. Abstrakt betyder att man inte ser vad bilden föreställer medan en konkret bild betyder att man ser vad bilden föreställer. Han tog upp skillnaden på statiska och dynamiska bilder och visade oss den optiska medelpunkten. All reklam, alla bilder från tidningar och tv är noga planerade in i minsta detalj, allt för att vi som tittar ska fastna för rätt saker i bilden.


Vi fick sedan en uppgift att göra enskilt vilket bestod av göra en tittruta stor som ett frimärke och sedan lägga det någonstans på en utvald bild.

 Jag klippte sedan till ett vitt ritpapper som var 15 x 15 cm och använde mig av färgat papper och silkespapper och återskapade det jag såg i den lilla gluggen. Jag limmade fast de rivna pappersbitarna på pappret.

 Efter jag gjort min första bild fortsatte jag att prova olika papper och olika material såsom fingerfärg, akvarell, oljepastell, grafitstift, kol, blyertspennor med mera. Det bästa var att Mats sa åt oss att helst inte göra rätt utan att pröva och blanda de olika materialen för att se vad som händer när jag till exempel använder pastell på papper som är till för akvarell. Kreativiteten flöda och fantasin var det inget fel på.



 Vi kopierade också upp bilden och gjorde olika mönster med bilderna.
 

 

Jag har under mina yrkesverksamma år använt mig av det mesta av materialet men de olika pappren som kan användas var nytt för mig. Det är väl oftast för dyrt att köpa in och det är väl därför jag endast använt mig av vanligt papper. Men det bästa med dagen var att det faktiskt inte fanns något rätt eller fel och den inställningen är väldigt bra att ha i arbetet med barn. Det behöver inte bli ett och samma resultat från alla barn i gruppen utan låt barnens fantasi och kreativitet få flöda.
Idag hade vi visserligen en mall med tydliga ramar men det var ändå fritt att använda vilket material eller papper som jag kände för. I arbetet med barn anser jag att det är viktigt att vara närvarande och stötta de barn som behöver extra stöttning och kanske inte kommer igång men vara försiktig med att inte styra för mycket. Personligen tycker jag också att det ska synas att det är barnen som gjort arbetet och inte vi pedagoger.
 
När vi arbetar med bild på det här viset får vi även in språket, matematiken och naturvetenskap, är vi närvarande som pedagoger samtalar och benämner vi ord och begrepp för barnen. I matematiken tränar vi storlek, proportioner, längder, avstånd, ytor, skala och mönster. Och naturkunskapen tränar vi genom olika tekniker och vi blandar och experimenterar med färger med mera. Skapande är något vi borde utföra mer av på våra förskolor och i framtiden borde ett målarrum eller en ateljé vara ett måste på varje förskola. 

 


[1] Mats Andersson, Bildpedagog, Borås högskola, 25 september 2014
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar