fredag 10 oktober 2014

Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv del 2



Det är våra mänsklig rättigheter att kunna kommunicera och det är min skyldighet som pedagog att hjälpa barnen i förskolan/skolan att kunna kommunicera med hjälp av olika hjälpmedel.

På föreläsningen kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv del två, tog [1]Camilla Carlsson upp GAKK- Grafisk Alternativ Kompletterande Kommunikation. Ett hjälpmedel som består av:

  • föremål
  • foto-bilder
  • symboler-bokstäver
  • talande hjälpmedel/ datorer
Med enkla medel kan jag strukturera upp vardagen och använda mig av bland annat bilder eller symboler för att underlätta för många barn. GAKK skall introduceras och användas i interaktion och sampel och läras in i vardagliga situationer, det skall inte läras in genom träning eller undervisning.
Vi pedagoger behöver uppmuntra och använda oss av GAKK och låta det bli en del av verksamheten.
Med hjälp av till exempel bilder kan vi förtydliga vad vi menar och skapa ett sammanhang för barnen. Enkla dagsscheman som kan hänga i hallen eller annat rum där barnen själva kan se vad som komma skall. Det ska vara tydligt och tillgängligt och meningsfullt.
Både GAKK och TAKK är två hjälpmedel som jag känner att jag kommer använda mig av när jag snart är färdig förskollärare.





[1] Camilla Carlsson, föreläsare, Borås högskola hösten 2014
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar