Vi fick börja dagen med att väcka kroppen, musik sattes på och vi följde i ett långt led efter läraren Hanna Höglind, hon skickade sedan vidare ledarskapet till en av oss som i sin tur fick leda gruppen. Detta är ett enkelt sätt att få igång en förskolegrupp och skulle nog fungera rätt långt upp i åldrarna. Rörelserna kan göras svårare ju äldre barnen är. Genom att få prova olika rörelselekar blir det lättare att minnas och använda dem själv i en barngrupp. Dessa workshopar är fantastiskt bra för mig som blivande förskollärare. "Learning by doing" som jag tror på starkt. Vi provade olika instrument, lärde oss om puls, takt och rytm. Vi fick röra oss fritt till musik med fina band som satt fast i ett plastskaft. Här skulle det också kunnat vara en som ledde gruppen och där barnen fick härma. Dessa pinnband kan göras enkelt genom att köpa ett långt band på cirka 2 meter och binda fast det i till exempel en blomsterpinne.
Här dansar halva gruppen med sina vackra band.
Vi provade olika instrument.
Sista passet på dagen satt vi i grupper och planerade
hur vi på bästa sätt kunde lära ut en ny sång till barngruppen. Min grupp valde
sången lille katt och åldern på barnen var 1-2 år. Vi tänkte att i en samling börja
berätta sången med hjälp av bilder, och när barnen sedan är bekanta
med alla ord sjunger vi sången för dem. Bilderna kan sitta på en flanotavla
eller direkt på väggen med kludd. Vi förstärker sången med hjälp av att peka
på bilderna medan vi sjunger sången. Allt eftersom barnen blir
säkrare på sången utmanar vi barnen med att lägga till exempel tecken, fler
verser, rörelser, instrument. (Något att tänka på när vi sjunger med barn är att alltid sjunga lite högre än vad man är bekväm med då barnens röster inte är gjorda för att sjunga lågt. )
Genom att sjunga och röra oss övar vi språket, motoriken, gehör och rytmik, med mera. Vi fick sedan framföra hur vi tänkt och de andra grupperna fick agera barn. Jag tar med mig en hel del från denna dag och ser fram emot nästa tillfälle vi har musik.
"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse "(Lpfö.98 rev.2010, s. 7)
Genom att sjunga och röra oss övar vi språket, motoriken, gehör och rytmik, med mera. Vi fick sedan framföra hur vi tänkt och de andra grupperna fick agera barn. Jag tar med mig en hel del från denna dag och ser fram emot nästa tillfälle vi har musik.
Musik workshop 2.
Fredagen den 3/10 hade vi vår andra workshop i musik, vi repeterade bland annat det vi lärt oss om puls och takt från vår första workshop och gjorde återigen några övningar där vi fick känna in pulsen i gruppen. Jag kan nu känna att jag har koll på vad puls, takt och rytm är för något och skulle nog kunna förklara detta för en grupp med barn. Jag ska nog lägga in en musikaktivitet under min VFU tror jag. Under dagen fick vi även lära oss tre ackord och prova på att spela gitarr, det är helt fantastiskt att bara genom att kunna tre ackord kan jag spela cirka 60 barnlåtar. Det gäller bara att träna och få ett flyt i bytena av ackorden. Vi sjöng även lite nya barnlåtar och fick tips på bra sångböcker att använda oss av i arbetet med barnen. Jag skulle jätte gärna ha fler musikworkshops då det är väldigt lärorikt och framför allt väldigt roligt att ha musik.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar