Idag var det en kort dag på skolan. [1]Ann-Katrin Svensson tog upp vikten av att utvärdera och dokumentera. Hur vet vi att verksamheten är av god kvalité egentligen? Vi som arbetar på förskolan måste observera, dokumentera och bedöma vad barnen lär sig, vad barnen kan och hur barnen lär sig. Fokuserar vi på rätt saker och hur planerar vi vår verksamhet?
Viktigt att tänka på är att inte utvärdera och bedöma enskilda barn utan det är själva verksamheten vi ska utvärdera. Om vi kunde se vad barnen är bra och intresserade av och utnyttja det och sluta träna på det som barnen är dåliga på eller har brister i då skulle vi nog få en bättre verksamhet med bättre kvalité, tror jag i alla fall.
Ann-Katrin Svensson visade oss TRAS och förklarade hur det skulle användas i verksamheten.
![]() Ett kartläggnings instrument som används ute på många förskolor är TRAS och betyder Tidig Registrering Av Språkutveckling. |
- Samspel
- kommunikation
- uppmärksamhet
- språkförståelse
- språklig medvetenhet
- uttal
- ordproduktion
- meningsbyggnad
Observation med hjälp av TRAS skall göras på hela gruppen och inte bara på enskilt utvalda barn. Syftet med TRAS är att inspirera pedagoger att utveckla förskoleverksamheten. Jag har på min förskola fått utbildning i TRAS men mitt arbetslag har faktiskt aldrig använt oss av det. Kanske är det dags att göra det när jag nu snart är utbildad förskollärare.
Det finns ett antal andra kartläggnings instrument som till exempel Lus eller Bornholms modellen men TRAS ser helheten.
[1] Ann-Katrin Svensson, Föreläsare, Borås högskola hösten 2014

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar