- Vad ska undervisningen innehålla?
- Hur ska detta göras tillgängligt?
- Varför ska man lära?
- Vem är det som ska lära?
- När
- Med vem, vilka
- Var
- Läroplanen
Vi fick välja en påse och sedan två och två diskutera de didaktiska frågeställningarna.
I denna påse låg det bilder som kan användas till språkträning, para ihop de rätta bilderna och bilda sammansatta ord som tand-troll, fot-boll.
I en annan låg denna söta väska med ett antal figurer. Kanske kan användas till Kims lek eller språkträna genom att tillsammans fantisera ihop en saga med hjälp av figurerna.
Sångkort
Ta vara på barnens idéer och var inte rädda för att våga ända i dagsrutinerna. Spinn vidare om ett barn kommer på morgonen och till exempel frågar om -hur åker man till månen? Bygg en rymdraket och sluta aldrig söka efter mer kunskap. Vårt arbete med barnen kan ju vara hur roligt som helst. Ser fram emot mina fältdagar då jag tillsammans med min handledare ska börja planera mina veckor i förskoleklassen och börja tillverka mitt egna didaktiska material.
[1] Lena Lyckeståhl, Föreläsare, Borås högskola oktober 2014




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar