tisdag 30 september 2014

Didaktiskt material


 

Jag ska under hösten göra min VFU i en förskoleklass, jag ska tills dess tillverka mitt egna didaktiska material. Idag hade vi en kort föreläsning med [1]Lena Lyckeståhl som på ett intressant och givande sätt delgav oss vad det innebar. Det didaktiska material som används eller tillverkas i förskolan/skolan ska alltid ha ett syfte och de didaktiska frågeställningarna ska alltid finnas i bakhuvudet vid planerandet.


  • Vad ska undervisningen innehålla?
  • Hur ska detta göras tillgängligt?
  • Varför ska man lära?
  • Vem är det som ska lära?
  • När
  • Med vem, vilka
  • Var
  • Läroplanen
 Ett didaktiskt material kan vara precis vad som helst bara det finns ett syfte bakom det.

 
Vi fick välja en påse och sedan två och två diskutera de didaktiska frågeställningarna.

 I denna påse låg det bilder som kan användas till språkträning, para ihop de rätta bilderna och bilda sammansatta ord som tand-troll, fot-boll.
 I en annan låg denna söta väska med ett antal figurer. Kanske kan användas till Kims lek eller språkträna genom att tillsammans fantisera ihop en saga med hjälp av figurerna.
Sångkort


Ta vara på barnens idéer och var inte rädda för att våga ända i dagsrutinerna. Spinn vidare om ett barn kommer på morgonen och till exempel frågar om -hur åker man till månen? Bygg en rymdraket och sluta aldrig söka efter mer kunskap. Vårt arbete med barnen kan ju vara hur roligt som helst. Ser fram emot mina fältdagar då jag tillsammans med min handledare ska börja planera mina veckor i förskoleklassen och börja tillverka mitt egna didaktiska material.



[1] Lena Lyckeståhl, Föreläsare, Borås högskola oktober 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar