söndag 19 oktober 2014

Matematik


 

Idag fick vi lyssna på [1]Carina Mattsson en förskollärare som verkligen brann för sitt yrke. Vi kom in i salen och möttes av detta.
 
 
 
 
 

I förskolans läroplan (Lpfö 98, rev2010, s. 11) står det att

”Förskolan ska sträva efter att varje barn

·         Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring

·         Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar

·         Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp

·         utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang”
 
 
Carina berättade om sina egna erfarenheter och under hela dagen fick vi tips och idéer på hur vi kan arbeta med matematik i förskolan. Jag har nog aldrig träffat någon som verkar älska sitt arbete så som Carina gjorde. Jag fick en hel del ny inspiration men det blev även en hel del repetition men det blev en väldigt bra dag.  
 
 
 
Demokrati, vi röstade om vart vi skulle åka på semester, barnen kan rösta på utflyktsmål, bok eller för att undersöka vad majoriteten tycker och tänker. Träkulor med hål igenom är ett utmärkt verktyg. Carina hade gjort ett eget röstningsverktyg som bestod av tre rör som var isatta i en träplatta. Framför varje rör fanns en låda med färgade träkulor. Efter röstningen räknade vi kulorna i respektive rör och kunde genast se vilket resmål som fått flest röster. Jag lärde mig ett nytt ord under denna dag, färst som betyder minst. Camilla visade också som bilden ovan hur man kan trä kulorna på en tvättlina och sedan jämföra och räkna rösterna tillsammans.
 
Här är ett tips på en aktivitet, det var fastklistrat olika burkar och flaskor på en träplatta och korkarna låg i en burk bredvid. Rätt kork på rätt flaska. 
Tips på vad som kan finnas i ryggsäcken när det är dags för utflykt.
 
Vi måste börja tänka om när det gäller matematik, det behöver inte vara svåra tal och obegripliga uträkningar. Om vi utvecklar barnens förståelse redan i förskolan för vad matematik är för något lär de sig att det är något roligt. Vi får heller inte vara rädda för att tala om när vi lär matematik, använda ord och begrepp som kanske är för svåra men det är inte fel att barnen blir bekanta med allt som har med matematik att göra i tidiga åldrar.
Barn lär sig genom att leka och där de får använda sig av alla sina sinnen. Barn tittar, lyssnar, luktar, känner och smakar vilket gör att lärandet blir roligt. kunskapen fastnar bättre när det är roligt. Barn lär sig också tillsammans i det sociala samspelet där de kan härma sina kompisar. En lyhörd och närvarande pedagog som sätter ord på begrepp och det barnen gör bidrar till att de lär sig ännu mer( Thisner 2007, ss.6-7).
 
 

[1] Carina Mattsson, Förskollärare/föreläsare matematik, Borås högskola hösten 2014

Referens

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

 
Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar