Andra dagen på Textilmuseet började med att vi fick prova på att väva. Vi fick varsin väv i form av en rektangel, den såg ut som en ram. Själv är jag van vid de traditionella ramarna som syns längst bak på bilden nedan. Jag upplevde att det var lättare att väva på denna ramen då den är större och jag kan själv bestämma avståndet mellan trådarna och också hur bred väv jag vill ha. En sådan här ram är lätt att tillverka själv med hjälp av lite skruv och lite virke.
Jag vävde med både garn, band och tygbitar.
Visst blev den fin? jag sydde fast en garntråd och det blev en vacker tavla.
Att väva är roligt och avkopplande, att låta barnen sitta tillsammans vid ett bord och väva ger barnen möjlighet till gemenskap och tid till att samtala.
Björkdahl Ordell, Eldholm &Hagstrand Velicu(2010) beskriver att när barn arbetar med textil blir matematik och problemlösning naturligt. Mönster blir till exempel väldigt tydligt samt
tränas språket. Genom att uppmuntra barnen till att försöka finna svaren på olika problem utvecklar barnen sitt problemlösande, gör de sedan detta tillsammans övar de även sitt sociala samspel.
När vi satt tillsammans och reflekterade över hur barnens språkliga och matematiska förmågor kunde utvecklas av att väva kunde vi sätta ord på många nya ord som används inom textil. Mätning, lägesbegrepp, former, vikt och problemlösning är några av de moment vi reflekterade över. Vi behöver bara bli medvetna om vad vi vill att barnen ska lära och vara tydliga och inte vara rädda för att använda oss av matematiska ord och begrepp.
Andra halvan av dagen fick vi med hjälp av olika böcker försöka förstärka innehållet i sagan, sången eller dikten vi valde. Min grupp valde sången Hujedamej, sånt barn han var!
Vi fick välja och vraka bland alla utklädningskläder och sätta oss in i de olika rollfigurerna. Många skratt blev det under eftermiddagen. Vi visade eller spelade sedan upp för resten av grupperna.
Att använda sig av rekvisita och att förstärka som vi provade på här är något som alltid går hem hos barnen, det är något som jag tänker göra mer av när jag kommer ut i arbetslivet igen.
Och Textilmuseet är definitivt ett ställe som jag vill ta med min barngrupp till.
Referens
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd &
Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda
textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke:
Susanne Björkdahl Ordell]



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar