söndag 9 november 2014

Bild

 Idag hade vi vår andra heldag med bild, vi fick börja workshopen med att tillverka eget papper. Det är helt otroligt att jag aldrig gjort detta under mina 20 år i yrket. Vår lärare [1]Mats Andersson gick igenom och visade varje moment och vi fick sedan själva prova. Jag är van vid det här arbetssättet från min egen skoltid och just när det gäller sådana här arbeten är det inte så dumt att först titta och sen själv få prova.
Vi började riva och klippa tidningspapper och sedan lade vi det i en vattenfylld låda.
  efteråt använde vi oss av en stavmixer och mixade samman pappret och vattnet.
 
När det blivit en tjock massa tog vi en ram som bilden nedan visar.
 
 
Vi sänkte ner ramen i blandningen och drog sakta upp den ur badet.
 
 
Vattnet  fick rinna av genom att vi lutade ramen lite.
 När det mesta vattnet runnit av lade vi ett tidningspapper på och vände den upp och ned, sedan tog vi ett paper och torkade bort överflödigt vatten.
 
 
När vattnet var borttorkat lossnade ramen lätt och pappret lades på tork. Det tar några dagar att få pappret riktigt torrt.
 
Papers mache
 
Vi fick även prova på att göra egen paper mache, detta tillverkade vi av strimlat papper, vatten och tapetklister.
 
Även här mixade vi samman med en stavmixer.
Efteråt lade vi massan i en tygremsa och kramade ur vattnet. 
 När vattnet var urkramat fanns en härlig massa som var väldigt lättarbetat. Jag tillverkade en liten skål. Jag färgade även massan med lite fingerfärg men man kan blanda i det mesta. Det är bara att prova sig fram.
 
 
Lera
 
Andra delen av dagen fick vi prova på att arbeta med olika leror. Vi fick använda våra sinnen genom prova att gå på leran och känna hur den kändes under våra fötter,  vi fick lukta och smaka.
 
Vi fick även själva skära av en del av leran för att känna hur det kändes. Många gånger delar vi pedagoger ut leran men måste vi verkligen det?
 
Vi började med att ta en lerklump och bara krama den i handen, efteråt gjorde vi två ögon och vips blev det en häftig figur.
 
Vi fick sedan göra något långt, kort, runt, krokigt med mera. Vi byggde sedan ett högt torn tillsammans.
 
 
Vi fick även prova en annan lera som var lite mer lättarbetad, vi fick titta på en färgcirkel och själva blanda grundfärgerna för att få ihop en likadan cirkel. Det var rätt svårt men en utmaning även för oss vuxna studenter.
 
I detta skapande arbete som vi idag provat på har vi även fått in språk och matematik. Vi har samtalat och använt oss av olika ord och begrepp, vi har jämfört och mätt med mera. Du får in väldigt mycket på att arbeta med skapande, och det är fantastiskt roligt. I detta arbete arbetade jag tillsammans med en annan studiekamrat vilket också leder till lärande då vi samarbetar och samtalar hela tiden, vi hjälper varandra och lär av varandra.
Jag skulle väldigt gärna vilja arbeta med detta i förskolan men oftast är det svårt att få till då den är stora barngrupper och rummet där arbetet utförs ska användas till annat och saker och ting måste städas undan innan vissa tider. Det är också svårt att kunna ta några barn då barngruppen ofta är stor och du får dåligt samvete för att dina kollegor får ta resten av gruppen, ett sådant här arbete kräver en vuxens närvaro hela tiden.  Men självklart kommer jag att sträva efter att hitta tillfällen och möjligheter att väcka barnens nyfikenhet och lust till att lära med hjälp av olika leror, paper mache eller annat material.
 
 
 

[1] Mats Andersson, bildpedagog, Borås högskola hösten 2o14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar