tisdag 25 november 2014

Navet



Igår var vi återigen på Navet Science center i Borås och fick träffa[1] Anna Gunnarsson. Anna har skrivit böckerna om draken Berta som på ett lustfyllt sätt lär barnen grunderna i kemi



    
Berta

Jag heter Berta och jag är en drake. Det roligaste jag vet är att experimentera, blåsa eld och flyga. Jag bor i en grotta med min mamma. Ibland kommer min storebror Gilbert och hälsar på. Min pappa bor i draklandet. Han vaktar den stora drakskatten, så honom träffar jag inte så ofta.

Berta har en egen hemsida.
http://www.draknet.nu/index.htm


Vi fick prova på enkla experiment där vi lärde oss naturvetenskap genom att skapa. Bikarbonat, citronsyra och flaskfärg använde vi oss av när vi tillverkade dessa coola drakar.
 
Vi tog 2 matskedar med bikarbonat och spridde ut på en plasttallrik, sedan blandade vi ut flaskfärger med citronsyra och fick till uppgift att blanda så många olika färger som möjligt.
 
 
Vi doppade sedan drakmallen i färgerna och fick fantastisk många olika drakar i olika färgkombinationer.

 Utav ett billigt kaffefilter gjorde vi denna vackra fjäril. Den är gjord av Bertas favoritmaterial som är fissaft. (rödkål plus vatten). Vi blöte ner pappret med fisfärgen och strödde sedan över bikarbonat samt citronsyra. Måste provas i barngruppen! Ett sugrör användes till kroppen.
 I röret med bubblorna hällde vi i 1 tesked bikarbonat och ca 2/3 delar olja. Sedan tog vi återigen fissaft och strödde i lite citronsyra, sen med hjälp av en pipett droppade vi i lite i taget av fissaften i provröret och då började det bubbla som på bilden.
 Vi experimenterade med sockerbitar och karamellfärg, vilken mängd sockerbitar blandat med karamellfärg och vatten får högst/lägst densitet? Vad händer om vi blandar sockerblandningarna med varandra i provrör?
 Vi fick göra egna hypoteser innan varje experiment och är ett roligt och lärorikt arbetssätt att ta till med barnen. Det väcker deras nyfikenhet, kreativitet och lusten och motivationen till att lära.

Blandningarna hamnade i olika lager beroende på vilken densitet den hade.

Under andra halvan av dagen fick vi arbeta med fysik och fokus var på ljus och ljud. Vi fick även här prova på hur enkelt det kan vara att arbeta med barnen och få dem nyfikna och motiverade till att lära.

Med hjälp av en mjölkkartong, lampa och en hink fick vi skapa en egen bild av skuggor.
Sök gärna på Youtube efter garbage art eller shadow dancing och visa barnen vad man kan göra med skuggor, helt fantastiskt.

 På bilden ovan tillverkade vi utav en köksrulle, plasthandske och ett sugrör ett instrument som lät väldigt högt. Prova!
Det bräkande fåret heter detta påfund, ett barn tyckte att det lät som ett får och döptes därefter. Även här får man till otroligt roliga ljud genom att dra med fingrarna/naglarna utefter garnet. Blöter man fingrarna får man ett starkare ljud.

 Ljudmemory gjorda av Pringles rör, enkelt för barnen att själva vara med och tillverka. Bara att fylla upp med olika material.
 
Regnrör gjorda av rullar av hårt papp. Spikar sitter kors och tvärs i hela röret. Lägg sedan i olika material och stäng sidorna med hjälp av en ballong.

 
Låt barnen själva få utforska, se vad som händer, vad gör barnen med de olika sakerna?
 
Denna dag var väldigt givande och jag tar med mig en massa nu kunskap till termin sju där vi har sex veckors praktik.
 
Vi arbetade i grupper hela dagen och det är ett arbetssätt som stärker barnens förmågor till samspel och samarbete.
 
 
 
 
 


[1] Anna Gunnarsson, Författare/ pedagog på Navet Science center i Borås
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar