Fältdagar
Jag har varit och besökt min kommande VFU plats i tre dagar för att få inspiration till de aktiviteter och arbeten jag ska utföra för att kunna uppnå följande mål.
- Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritisk granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
- Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Min VFU plats har arbetat med ett ljustema under första delen av terminen samt arbetar med hösten, språket och matematik. Jag tänker fortsätta med ljustemat och använda mig av musiken som en start till mitt tematiska arbete med gruppen.
VFU konferens
Efter andra fältdagen var vi på en VFU konferens där vi tillsammans med våra handledare fick information om kursen och vilka regler och ramar som finns för oss studenter men även vad handledaren kan kräva av oss. Vi fick lyssna på vår kursansvarige Mats Andersson som pratade och fick igång våra tankar kring vad estetiska lärprocesser är för något. Jag tror att många av de närvarande handledarna fick många tankar angående det arbete de utför på förskolorna/skolorna.
Det var lite väl sent bara att lägga konferensen under sen eftermiddagstid då hjärnan inte fungerade som den brukar.
Fältdag 4
Efter att har varit tillbaka på högskolan några dagar längtar jag redan tillbaka till förskolegruppen och dess lärare. Det var ett kärt återseende när jag kom tillbaka efter några dagars frånvaro, kramar hit och dit. Det var extra roligt att se att mitt arbete stod kvar i hallen och att de fortsatt arbetet. De hade gjort egna ugglor och några barn hade börjat skriva egna svampsagor.
Genom att låta barnen rita av en uggla i små steg kunde alla lyckas med att måla sin egna uggla.
Alla ugglorna blev fantastiskt fina och pryder nu också väggarna runt vår skogsutställning.
En färdig svampsaga fanns också att läsa i anknytning till utställningen.
Fältdag 5
Jag gjorde min sista fältdag en 17 december och möttes av ett snölandskap. Bergakungens skog var kvar, det hade dock snöat och djuren hade blivit inslagna i fint julpapper. Känns väldigt roligt att de gillade mitt arbete och fortsätter där jag avslutade.
Fältdag 4
Efter att har varit tillbaka på högskolan några dagar längtar jag redan tillbaka till förskolegruppen och dess lärare. Det var ett kärt återseende när jag kom tillbaka efter några dagars frånvaro, kramar hit och dit. Det var extra roligt att se att mitt arbete stod kvar i hallen och att de fortsatt arbetet. De hade gjort egna ugglor och några barn hade börjat skriva egna svampsagor.
Genom att låta barnen rita av en uggla i små steg kunde alla lyckas med att måla sin egna uggla.
Alla ugglorna blev fantastiskt fina och pryder nu också väggarna runt vår skogsutställning.
En färdig svampsaga fanns också att läsa i anknytning till utställningen.
Fältdag 5
Jag gjorde min sista fältdag en 17 december och möttes av ett snölandskap. Bergakungens skog var kvar, det hade dock snöat och djuren hade blivit inslagna i fint julpapper. Känns väldigt roligt att de gillade mitt arbete och fortsätter där jag avslutade.
Återigen vill jag tacka för en otroligt rolig och givande tid i denna förskoleklass och hoppas att vi ses snart igen.







Inga kommentarer:
Skicka en kommentar